The anomie and the fallback in psychotherapy training and new jobs

Mariacristina Nutricato, Elettra Possidoni, Claudia Tanga

Abstract


This article intends to use the clinical psychological categories of anomie and fallback to reflect on the development of psychotherapeutic functions within non-psychotherapeutic roles. We will present three experiences of intervention conducted by PsyD Student in psychotherapy in the roles of baby-sitter, specialist assistant and teacher of circus art.

Keywords


anomie; psychotherapeutic training; intervention; new jobs.

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Carli, R., Dolcetti, F., Giovagnoli, F., Gurrieri, R., & Paniccia, R.M. (2015) La cultura locale del Servizio di assistenza specialistica nelle scuole della Provincia di Roma [The local culture of the special assistance service in schools of the Province of Rome]. Quaderni della Rivista di Psicologia Clinica, 2, 16-32. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it/quaderni

Carli, R., & Paniccia R.M. (2017). Il cammino delle idee [The path of ideas]. Quaderni della Rivista di Psicologia Clinica, 1, 3-12. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it/quaderni

Ceccacci, S., & Roberti, F. (2016). L’Assistenza Specialistica a scuola: Quando l’obiettivo è attivare una funzione integrativa. [The Specialist Assistance at school: When the activation of the integrative purpose is the objective]. Quaderni della Rivista di Psicologia Clinica, 1, 36-46. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it/quaderni

Civerra, A., Colaci, C., De Negri, G.T., Di Giamberardino, S., Fiorentino, R., Pedrotti, F., Possidoni, E., Simoni, M., Tizi, L., Vicanolo, F. (2014). Esperienze di psicologi in formazione: quale funzione entro un ruolo non psicologico? [Experiences of psychologists in training: what use could be developed in a non psychological role?].Quaderni della Rivista di Psicologia Clinica, 1, 133-147. Retrevied from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it/quaderni

Favretto A.R., Scarscelli D., & Scivoletto C. (2010). Carriere morali e costruzione di identità nel carcere minorile: un'ipotesi di ricerca [Careers and moral construction of identity in juvenile detention: a research hypothesis]. Minori e giustizia, 1, 216-227.

Giuliani, S. & Sarrubo, M. (2012). Le figure di assistenza alla disabilità a scuola: la competenza psicologico clinica a leggere relazioni come alternativa al controllo e alla tolleranza. [The disability support assistant at school: the clinical psychological competence to think about relationship as an alternative to control and tolerance]. Rivista di Psicologia Clinica, 1, pp. 121-128. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it

Paniccia, R.M. (2012). Psicologia clinica e disabilità. La competenza a integrare differenze [Clinical psychology and disability] - Disability and clinical psychology. The competence to integrate differences]. Rivista di Psicologia Clinica, 1, pp 91-110. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it

Paniccia, R.M. (2012a). Gli assistenti all’autonomia e all’integrazione per la disabilità a scuola. Da ruoli confusi a funzioni chiare [Assistants for autonomy and integration at school. From confused roles to clear functions]. Rivista di Psicologia Clinica, 2, 165-183. Retrevied from http//www.rivistadipsicologiaclinica.it

Paniccia, R.M. (2012b). Psicologia clinica e disabilità. La competenza a integrare differenze [Clinical Psychology and disability. The competence to integrate differences]. Rivista di Psicologia Clinica, 1, 91-110. Retrevied from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it

Paniccia, R.M., Giovagnoli, F., Di Ruzza, F., & Giuliano, S. (2014). La disabilità nelle scuole superiori: L’assistenza specialistica come funzione integrativa. [Disability in higher middle schools: The specialist assistance as integrative function]. Quaderni della Rivista di Psicologia Clinica, 2, 64-73. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it/quaderni

Roberti, F. (2017). La funzione psicologico clinica in casi di assistenza domiciliare rivolta a minori. Funzione integrativa scuola-famiglia [The Clinical psychological function in cases of home-based care for minors. Integrative school-family function]. Quaderni della Rivista di Psicologia Clinica, 1, 69-79. Retrieved from https://www.rivistadipsicologiaclinica.it/quaderni

Vianello, F. (2012). Il carcere. Sociologia del penitenziario [The prison. Sociology of the prison]. Roma: Carocci Editore.




Copyright (c) 2017 Rivista di Psicologia Clinica

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Documento senza titolo

 

 

Rivista di Psicologia Clinica. Teoria e metodi dell'intervento

Rivista Telematica a Carattere Scientifico Registrazione presso il Tribunale civile di Roma (n.149/2006 del 17/03/2006)

ISSN 1828-9363

https://section.iaesonline.com/akun-pro-kamboja/https://journals.uol.edu.pk/sugar-rush/http://mysimpeg.gowakab.go.id/mysimpeg/aset/https://jurnal.jsa.ikippgriptk.ac.id/plugins/https://ppid.cimahikota.go.id/assets/demo/https://journals.zetech.ac.ke/scatter-hitam/https://silasa.sarolangunkab.go.id/swal/https://sipirus.sukabumikab.go.id/storage/uploads/-/sthai/https://sipirus.sukabumikab.go.id/storage/uploads/-/stoto/https://alwasilahlilhasanah.ac.id/starlight-princess-1000/https://www.remap.ugto.mx/pages/slot-luar-negeri-winrate-tertinggi/https://waper.serdangbedagaikab.go.id/storage/sgacor/https://waper.serdangbedagaikab.go.id/public/images/qrcode/slot-dana/https://siipbang.katingankab.go.id/storage_old/maxwin/https://waper.serdangbedagaikab.go.id/public/img/cover/10k/